FairSterk legt het uit!

Wat is werving en selectie?

Werving en selectie?

Werving en selectie kan twee betekenissen hebben. Enerzijds kan het verwijzen naar recruitment, het proces van aantrekken, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten voor een (vaste) baan of tijdelijk werk. Dit moet natuurlijk in lijn zijn met de strategie en doelstellingen van een organisatie of onderneming. Het is onderdeel van het personeelsbeleid van een onderneming.

Anderzijds kan het verwijzen naar een dienstverlening die externe partijen bieden. Hierbij werft een ‘werving en selectie bureau’ nieuwe medewerkers voor een opdrachtgever. De medewerker komt op basis van deze dienstverlening direct in dienst van de opdrachtgever. Waarbij de dienstverlenende organisatie als fee een percentage ontvangt van het bruto jaarsalaris (vaak inclusief vakantiegeld) van de werknemer. De wijze van betaling is vaak opgesplitst waarbij een deel betaald wordt bij start en een deel na het doorlopen van de proeftijd. Veel partijen binnen deze dienstverlening werken op basis van ‘no cure, no pay’ en richten zich op specifieke markten (bijvoorbeeld techniek of logistiek).

Het belang van werving en selectie binnen een organisatie

Het belang van goede mensen aannemen is essentieel voor het bestaan van een organisatie. Als de werving & selectie niet op orde is levert dat aantoonbaar schade op. Denk aan; productiviteitsverlies, meer inhuur van externen, hoger verloop, problemen om op lange termijn strategische doelstellingen te behalen en hogere (opleidings-)kosten om mensen te kunnen inzetten. Wie dat wil voorkomen moet dus zorgen dat werving & selectie de strategische aandacht krijgt die het verdient. Wie zegt dat werknemers de motor van een bedrijf zijn, ontkomt er niet aan om het aantrekken van talent topprioriteit te maken.

Handleiding voor je employer branding
Download hier de handleiding om je employer branding te verbeteren
Werken als specialist in employer branding?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Samenwerken met een recruitmentbureau

Er zijn meerdere soorten recruitmentbureau’s waar je mee kunt samenwerken. Het inzetten van een recruitmentbureau kan verschillende redenen hebben. Sommige bedrijven doen het bijvoorbeeld omdat zij met een flexibele schil werken, anderen doen het omdat ze met hun eigen werving niet de juiste kandidaten aan kunnen trekken. Afhankelijk van de vraag en het soort werk, kan gekozen worden tussen de verschillende soorten dienstverleners. Het is ten alle tijden belangrijk om rekening te houden met de kosten die dit soort bureau’s met zich meebrengen. Soms is het waardevoller om te investeren in je eigen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, omdat dit op lange termijn enorm veel geld bespaart. 

Samenwerken met FairSterk

FairSterk is een Creatief RPO. Een creatief RPO houdt zich naast recruitment, ook bezig met de arbeidsmarktcommunicatie van een organisatie. Het samenwerken met één partij die zowel het recruitment, als de arbeidsmarktcommunicatie oppakt heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een Creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze na verloop van tijd weer opgeschroefd dient te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.

Hoe helpt FairSterk organisaties met hun werving & selectie?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken vraagstukken van de klant stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Landingspagina Werving&selectie