FairSterk helpt!

Wat is onboarding?

Wat is onboarding?

  • Zorg ervoor dat jouw nieuwe collega op zijn eerste dag over de juiste materialen en kennis beschikt. Nogal vervelend als je de eerste 5 uur van je eerste werkdag bij ICT moet doorbrengen omdat jouw account nog niet werkt.
  • Zorg daarnaast ook voor een uitgestippelde eerste periode waarin vermeld staat wat er van hem verwacht wordt en hoe er in het bedrijf gewerkt wordt.
  • Houdt rekening met het sociale aspect. Naast een werkende laptop is het erg fijn als je als nieuwe werknemer meteen weet wie je waarvoor kan benaderen en waar deze persoon zich in het pand bevindt. Zorg ook dat de gehele organisatie wordt ingelicht over de start van een nieuwe werknemer. Niets is zo treurig als “de nieuweling” die tijdens de lunch in zijn eentje een boterham naar binnen zit te werken.
  • Tot slot is het belangrijk om een nieuwe werknemer mee te nemen in de achtergrond van de organisatie. Hoe ziet de cultuur eruit, wat is de visie en welke missie streven we na. Zorgt dat hij zich zo snel mogelijk kan kwalificeren met jouw organisatie.

De voordelen van een onboarding programma

Onboarding gaat dus over het investeren in nieuwe collega’s. De nieuwe collega’s moeten alle aandacht krijgen die het verdient, zodat ze optimaal kunnen starten binnen de organisatie. Maar er zijn meer voordelen;

  • Medewerkers zijn sneller productief;
  • Het verhoogd de medewerkersbetrokkenheid;
  • Nieuwe medewerkers integreren sneller in de organisatie.

Offboarding

Naast onboarding kom je als organisatie ook niet onder offboarding uit. Dit is het proces waarbij collega’s die weggaan, op de juiste manier uitstromen. Meer informatie hierover lees je in ons blog over onboarding en offboarding.

Handleiding opstellen candidate journey
Download hier de handleiding en ga direct aan de slag met het verbeteren ervan
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

De Candidate Journey

On- en offboarding is een belangrijk onderdeel van de candidate journey. De candidate journey is de complete ‘reis’, inclusief alle contactmomenten, die jouw sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Deze reis is onder te verdelen in 7 verschillende fases:

  1. Bewustwording (awareness)
  2. Overtuigingsfase (consideration)
  3. Interesse
  4. Solliciteren
  5. Sollicitatiegesprekken
  6. Aanname
  7. Pre- en onboarding

Tijdens deze journey kent jouw kandidaat vele contactmomenten met je organisatie. De kandidaat maakt vaak in het begin van een journey al de keuze om al dan niet voor een bedrijf/functie te kiezen. Het is dus belangrijk om elke fase goed te begrijpen en te zorgen dat de kans op afhaken zo klein mogelijk is. Met andere woorden, het is belangrijk om jezelf als werkgever zo goed mogelijk te verkopen. Dit wordt ook wel je werkgeversmerk of employer brand genoemd.

Een goed ingerichte candidate journey is dus van belang om de beste kandidaten te boeien en te binden aan je organisatie. Naast dat je zo de verschillende stappen kunt optimaliseren, kun je ook gerichter kijken waar kandidaten precies afhaken. Op die manier is het makkelijker verbeteringen doorvoeren in het proces. Bekijk onderstaande handleiding. Meer informatie over de candidate ‘journey’ kan je hier terugvinden.

Lijkt het je leuk om als recruitment of arbeidsmarktcommunicatie specialist te werken in samenwerking met een creatief bureau? Bekijk dan onze vacatures en visie over het optimaliseren van candidate journeys.

Hoe kan FairSterk verder helpen?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Het verbeteren van de onboarding kan hiervan een onderdeel zijn. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Landingspagina Wat Is Onboarding