FairSterk helpt met je employer branding

Employer Branding

Wat is employer branding?

De afgelopen jaren is de concurrentie op de arbeidsmarkt alsmaar toegenomen. Employer branding heeft hierdoor een belangrijke rol gekregen in de marketing & communicatie van bedrijven. Eigenlijk ontkom je er als werkgever, groot of klein, niet aan om hier iets mee te doen. Uitzendbureau Randstad benoemde het uitgebreid in hun employer branding research 2022.

Employer branding is het inspelen op hoe jij als werkgever wordt gezien en ervaren. Wat onderscheidt jou ten opzichte van anderen. Iets wat al jaar en dag over hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren, wat jou onderscheidt ten opzichte van anderen. Een sterk employer brand maakt hét verschil in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Het helpt niet alleen bij het boeien, vinden en binden van nieuwe medewerkers, maar het is ook cruciaal voor het vasthouden van je huidige medewerkers. Werknemers behouden is in feite net zo belangrijk als nieuwe werknemers aantrekken.

Als je zoekt naar de definitie van employer branding kom je verschillende varianten tegen. De definitie welke wij het meest vinden passen luidt als volgt:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Ondersteuning nodig?

Ben je op zoek naar ondersteuning bij je employer brand. Bijvoorbeeld voor:

  • Een onderscheidend werkgeversmerk
  • Een employer branding strategie
  • Video- en/of fotografie
  • Het opzetten van een arbeidsmarktcampagne
  • Jobmarketing
  • Recruitmentmarketing

Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een belletje in met Kees, lekker makkelijk!

Waar bestaat goede employer branding uit?

Employer branding draait niet alleen om het communiceren van hoe ‘fantastisch’ je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Hoe pak je dit aan? Om het behapbaar te houden richten we ons op drie (in onze ogen) belangrijke onderdelen.

1.     Intern onderzoek

Begin bij employer branding met een intern onderzoek. De basis voor een onderscheidend employer brand ligt in het hart van de organisatie. Hierbij is ‘wat’ je daadwerkelijk doet niet relevant, dit is juist iets wat vrijwel altijd hetzelfde is als je concurrenten. Definieer juist waarom doe je wat je doet en hoe je dit doet. Waarom werken mensen voor jou en niet bij de concurrent? En niet onbelangrijk… toets dit ook onder je huidige werknemers. Dit is de basis van wat je als bedrijf wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers, een onderscheidende boodschap.Dat is het onderscheidende verhaal dat je moet vertellen.

2.     Extern onderzoek

Nadat je naar de organisatie zelf hebt gekeken kijk je ook naar externe factoren. Hoe ziet de doelgroep van je organisatie eruit, wat kenmerkt hen en waar bevinden ze zich. Je kunt dit doen door verschillende candidate persona’s op te stellen. Tot slot is een blik op hoe concurrenten het doen natuurlijk ook niet onverstandig. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen!

3.     Communicatiestrategie

Nu je zowel intern als extern onderzocht hebt, kun je strategie formuleren. Welke tone of voice ga je gebruiken, welke middelen ga je inzetten en hoe zorg je dat je herkenbaarheid creëert. Het is in je communicatie erg belangrijk dat je herkenbaar bent, of je nu op LinkedIn iets post of deelneemt aan een open dag op een hogeschool. Denk daarnaast ook na over hoe je je medewerkers meeneemt in je strategie, hoe motiveer je hen om ambassadeur te worden van de organisatie.

Tot slot is het belangrijk om in je strategie rekening te houden met doelstellingen. Wat wil je bereiken en hoe zorg je ervoor dat dit meetbaar gemaakt wordt. Het zou jammer zijn als je niet weet wat de inzet van employer branding je uiteindelijk heeft opgeleverd.

Raakvlakken met traditionele marketing en communicatie

Employer branding kent veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Het kan gezien worden als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever. Goede employer branding gaat dan ook hand in hand met een onderscheidend concept welke als kapstok kan fungeren voor alle communicatie. Alles met als doel het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de kandidaat beleving.

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Doelgroepstrategie
  • Vormgeving
  • Interne en externe analyse
  • Probleemanalyse
  • Bepalen van doelstellingen en planning
Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Het belang van employer branding?

Employer branding is belangrijk omdat het kan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever, het verminderen van vacatures en het verloop van medewerkers. Daarnaast kan een positieve employer branding leiden tot een grotere loyaliteit en motivatie van medewerkers, wat kan bijdragen aan een hoger rendement voor het bedrijf.

Bedrijven die hun employer branding serieus nemen, zullen in staat zijn om een grotere pool van gekwalificeerde kandidaten aan te trekken, waardoor het makkelijker wordt om vacatures in te vullen en het verloop van medewerkers te verminderen. Bovendien kan een goede employer branding leiden tot een grotere loyaliteit en motivatie van medewerkers, wat kan bijdragen aan een hoger rendement voor het bedrijf.

In het algemeen kan worden gezegd dat employer branding een belangrijk onderdeel is van werkgeverschap en dat bedrijven die hun employer branding serieus nemen, in staat zullen zijn om een grotere pool van gekwalificeerde kandidaten aan te trekken en een betere werkomgeving te creëren voor hun medewerkers.

FairSterk

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Soms ligt de focus op recruitment, soms op employer branding, soms op beiden. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Vindbaar & zichtbaar

Wil jij aan de slag met je arbeidsmarktcommunicatie en diverse content inzetten om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergoten? Bekijk dan eens de webinar van Arthur Wensveen van FairSterk. Een leuke webinar die (creatieve) handvatten geeft over het inzetten van content.

Content gebruiken voor je arbeidsmarktcommunicatie
Webinar Content Marketing Strategie

Een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. Een specialist op dit gebied is veelal werkzaam bij een creatief RPO. De specialist kan werken met diverse systemen, denk aan ATS systemen of een CRM systeem.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Landingspagina Wat Is Employer Branding