FairSterk helpt bij het opstellen van een candidate persona

Wat is een candidate persona?

Wat is een candidate persona?

Een candidate persona is een semi-fictieve representatie van je ideale kandidaat die is gebaseerd op onderzoek. Als je demografie, gedragspatronen, motivatie en doelen van je kandidaat kent, wordt het eenvoudiger om je arbeidsmarktcommunicatie te ontwikkelen en af te stemmen op de ideale kandidaat per vacature.

Met een goede persona weet je precies hoe, waar en naar wie je op zoek moet gaan om de vacatures in te vullen. Van passende vacatureteksten schrijven tot de informatie die op de werken bij pagina komt te staan. Een ander groot voordeel is dat voor de organisatie de behoefte helder is.

Hulp nodig met het opstellen van een persona?

Hopelijk is de vraag ‘wat is een candidate persona?’ al grotendeels beantwoord en kun je er wat mee. Om organisaties te helpen hebben we ook verschillende soorten gratis content geschreven welke je helpt om je eigen candidate persona op te stellen. Hierboven kun je bijvoorbeeld onze template vinden welke je gemakkelijk kunt gebruiken in het opstellen van een persona. Daarnaast hebben we ook een handleiding, die vind je weer terug in onze kennismaking. Mocht je hulp nodig hebben bij jouw candidate persona, journey of überhaupt je arbeidsmarktcommunicatie. We zijn altijd bereikbaar voor vragen. Bekijk ook onze referenties om te zien hoe we andere bedrijven hebben geholpen.

Handleiding opstellen candidate journey
Download hier de handleiding en ga direct aan de slag met het verbeteren ervan
Werken als RPO Recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Wat is een candidate persona en welke vragen moet ik stellen?

  • Hoe heet de ideale kandidaat?
  • Waar woont de ideale kandidaat?
  • Wat voor karakter heeft hij/zij?
  • Wat doet hij/zij in zijn/haar vrije tijd?
  • Wat zijn sterke en minder sterke eigenschappen van de kandidaat?
  • Waarom zou hij/zij bij ons willen werken?
  • Hoe is hij/zij op zoek naar een nieuwe baan?
  • Welke (sociale)media gebruikt hij/zij daarbij?
  • Waar houdt hij/zij van?
  • Waar knapt hij/zij juist op af?
  • Welke eisen stelt hij/zij aan een baan?
  • Welke baan heeft hij/zij nu?
  • Welke opleiding heeft hij/zij gevolgd?

Met een goede candidate persona houd je focus op de arbeidsmarkt en de invulling van de openstaande vacatures. Je hebt duidelijk inzicht in waar de kandidaat geïnteresseerd in is, en of de kandidaat actief is latent werkzoekend is.

Een candidate persona en de candidate journey

Wat is een candidate persona is niet de enige belangrijke vraag. De candidate journey is namelijk net zo belangrijk. De candidate journey is de complete ‘reis’, inclusief alle contactmomenten, die jouw sollicitant (persona) aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Deze reis is onder te verdelen in 7 verschillende fases:

  1. Bewustwording (awareness)
  2. Overtuigingsfase (consideration)
  3. Interesse
  4. Solliciteren
  5. Sollicitatiegesprekken
  6. Aanname
  7. Pre- en onboarding

Tijdens deze journey kent jouw kandidaat (en dus jouw persona) vele contactmomenten met je organisatie. De kandidaat maakt vaak in het begin van een journey al de keuze om al dan niet voor een bedrijf/functie te kiezen. Het is dus belangrijk om elke fase goed te begrijpen en te zorgen dat de kans op afhaken zo klein mogelijk is. Met andere woorden, het is belangrijk om jezelf als werkgever zo goed mogelijk te verkopen. Dit wordt ook wel je werkgeversmerk of employer brand genoemd.

De candidate journey start vaak onbewust voor een kandidaat!

Dit is dan ook het moment om als recruiteer en/of specialist arbeidsmarktcommunicatie in actie te komen. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 12% van de mensen die open staan voor een baan dit ook bewust en actief doen. De overige 88%  kun jij dus voor je winnen door het verbeteren van de candidate experience en de kandidaat te verleiden om voor jou te komen werken. Bij de vraag ‘wat is een candidate persona’ is het dus belangrijk om ook na te denken over de candidate journey.

Candidate journey als onderdeel van je recruitment marketing & arbeidsmarktcommunicatie
Bekijk de webinar over inbound recruitment marketing
Landingspagina Wat Is Een Candidate Persona
Wat is een candidate persona?