FairSterk helpt bij je RPO

RPO Recruitment, wat dat precies?

RPO Recruitment, wat is dat?

Wat is RPO Recruitment? RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing en betekent het uitbesteden van het volledige recruitment aan een derde partij, ook wel RPO Recruitment genoemd. In organisaties komt het tegenwoordig vaak voor dat talent niet gevonden wordt en er geen relaties onderhouden worden omdat er te weinig tijd en kennis aanwezig is binnen de organisatie.

Indien dit het geval is kan een Recruitment Process Outsourcing Bureau worden ingeschakeld om intern het recruitment op te zetten, te beheren en te coördineren uit naam van de klant en op locatie bij de klant. Denk aan de invulling van vacatures, contact met bureau’s, de opbouw van een kandidatendatabase ofwel talentpool, (her) schrijven van vacatures en het afnemen van sollicitaties. Dit doen zij vaak door fysiek aanwezig te zijn binnen de organisatie zodat zij het bedrijf goed leren kennen en dus een echte meerwaarde kunnen leveren.

RPO’s worden steeds vaker ingezet door HR manager, danwel bedrijven, omdat het een transparante manier van werken is. Daarnaast zorgt de flexibiliteit en werven vanuit cultuur voor een enorme kwaliteitsverbetering in de hire’s. Je bent als bedrijf daadwerkelijk zelfstandig bezig met het opbouwen van je talentpool en wordt minder afhankelijk van andere partijen.

Zelf aan de slag of test je werkgeversmerk

Klik op onderstaande buttons om zelf aan de slag te gaan met je recruitment, of het beheer ervan, door het downloaden van leuke handleidingen en whitepapers. Bekijk daarnaast leuke projecten of vraag ondersteuning aan. Of! Doe de test en kom erachter of je er alles aan doet voor het optimaliseren van je werkgeversmerk.

Creatief RPO Recruitment

Een samenwerking met een RPO bureau betekent één partij die alle werkzaamheden op het gebied van recruitment uit handen neemt. Echter zijn er ook Creatief RPO’s, welke naast de traditionele RPO activiteiten zoals recruitment, ook vormgeving toevoegen aan de dienstverlening. Een Creatief RPO ziet marketing als belangrijk onderdeel van recruitment en snapt het belang van inspelen op emoties. De Creatief RPO neemt naast de wervingstaken ook de verantwoordelijkheid voor het opzetten van de arbeidsmarktcommunicatie en het uitvoeren hiervan. Hierbij is vormgeving (online, offline en motion) een belangrijk onderdeel. Voorbeelden zijn een werken-bij-website of het social-media beheer.

Een creatief RPO heeft vaak ook een plan van aanpak.

Drie bureaus in één die ondersteunen bij het interesseren van (latent) werkzoekenden zodat zij, wanneer ze hier klaar voor zijn, de stap zetten naar jouw organisatie. Een creatief RPO maakt je organisatie vindbaar, zichtbaar en relevant om te volgen door het delen en downloadbaar maken van interessante content op het moment wanneer het de doelgroep uitkomt in combinatie met werving.

Recruitment, push marketing en pull marketing combineren en dit middels data meetbaar en efficiënt maken. Combineren van een directe aanpak met werken aan de lange termijn. Zo bouwen aan duurzame werkgeversmerken en het invullen van vacatures.

Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken als RPO recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

De voordelen van RPO Recruitment

Het samenwerken met één partij die zowel het recruitment, als de arbeidsmarktcommunicatie oppakt heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een Creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze na verloop van tijd weer opgeschroefd dient te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.

Landingspagina Rpo Recruitment