FairSterk helpt met je recruitment

Recruitment in het onderwijs

Recruitment in het onderwijs

Voordat we specifiek ingaan op recruitment in het onderwijs is het belangrijk om te weten wat recruitment is? De definitie van recruitment luidt: ‘Het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in een organisatie’.  In andere woorden: recruitment is het vinden van de juiste personen voor bepaalde vacatures.

Er zijn twee manieren om te recruiten: binnen of buiten de organisatie.  Als we spreken over recruitment binnen de organisatie dan zijn er corporate recruiters in dienst bij het bedrijf zelf of wordt er bijvoorbeeld een vacature op een vacaturebank geplaatst.  Bij recruitment buiten de organisatie wordt er een externe partij ingeschakeld, zoals een interim recruiter of een recruiter bij een recruitmentbureau.

Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken als RPO recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Op basis van de informatie die de recruiter over de vacature verzamelt, gaat hij op zoek naar de juiste kandidaat voor de functie. Dat kan iemand uit het netwerk of de database zijn, maar het kan ook zijn dat dat de recruiter actief op zoek gaat door kandidaten te benaderen via bijvoorbeeld LinkedIn.

Tot slot heb je de Recruitment Process Outsourcing (RPO) recruiter die er tussenin zit: een recruiter die extern ingehuurd wordt, maar wel op locatie onderdeel van de processen wordt en zich breed bezighoudt met werving, arbeidsmarktcommunicatie en een stukje branding.

Recruitment in het onderwijs

Recruitment in het onderwijs is in de basis hetzelfde als andere branches. Echter is de doelgroep, o.a. leraren, wel bepalend voor hoe je het recruitment insteekt binnen een organisatie. Het selectieproces, eventuele assessments en bijvoorbeeld je communicatie moet afgestemd zijn op deze doelgroep. Het is daarom belangrijk om je goed te verdiepen in een bepaalde doelgroep. Onder andere een strategie arbeidsmarktcommunicatie en bijvoorbeeld het opstellen van een candidate persona, kunnen je helpen om je recruitment af te stemmen.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Onderdelen arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer ?

  • Een sterk werkgeversimago.
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.

Lijkt het je leuk om als recruitment of communicatie specialist te werken? Bekijk dan onze vacatures, cultuur en met welk geloof FairSterk groot geworden is.

Landingspagina Recruitment In Het Onderwijs
Recruitment in het onderwijs