FairSterk helpt bij je employer branding

Employer branding recruitment

Employer branding recruitment

Employer Branding Recruitment is het bewust en pro-actief vormgeven én inzetten van je werkgeversmerk om daarmee talent te boeien, vinden en binden. Maar wat houdt employer branding dan precies in en hoe kun je dit vervolgens inzetten? Zoals vele termen kent ook de term employer branding verschillende definities. Wij zijn op zoek gegaan en vonden een goede definitie in het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’.

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

De definitie geeft aan dat employer branding niet alleen gaat om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige personeel. Dit doe je door een voorkeurspositie te verkrijgen bij deze twee groepen. Anders gezegd, zorg dat zij jou leuker vinden dan de rest. Maar hoe kun je dit nu het beste bereiken? Om te beginnen, ga na wat jouw bedrijf bijzonder maakt om voor te werken en vertel dit verhaal aan de buitenwereld.

Vaak zie je dat bij bedrijven vooral de focus ligt op het product of de dienst die wordt aangeboden. Logisch? Ja! want hiermee verdien je als organisatie je geld. Maar bereik je op deze manier ook de potentiële werknemer? Nee! want zij krijgen geen inzicht in hoe het is om te werken voor jouw organisatie. Uiteraard hebben product en organisatie veel met elkaar te maken, maar niet ieder bedrijf heeft een product of dienst die het bij voorbaat aantrekkelijk maakt om bij je te komen werken. Je zal als organisatie moeten inzetten op andere interessante zaken van het werkgeversmerk.

Ondersteuning nodig?

Ben je op zoek naar ondersteuning bij je employer branding. Bijvoorbeeld voor:

  • Een onderscheidend werkgeversmerk
  • Een employer branding strategie
  • Video- en/of fotografie
  • Het opzetten van een arbeidsmarktcampagne
  • Jobmarketing
  • Recruitmentmarketing

Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een belletje in met Kees, lekker makkelijk!

Employer branding recruitment een doel op zich?

Employer branding recruitment is niet het doel. Het doel is om talentvol personeel aan te trekken en te behouden. Employer branding recruitment is een middel om talentvol personeel aan te trekken en te behouden. Dat is van belang om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Laat zien waarom werken bij jouw organisatie interessant is. Hoe beter je dit kunt laat zien, hoe beter je de beste (schaarse) kandidaten uit de arbeidsmarkt kunt halen en hoe lager het verloop is van zittende medewerkers. Maak van je employer branding dus een interne en een externe boodschap.

Employer branding recruitment is overigens niet alleen maar nodig voor bedrijven die in een krappe arbeidsmarkt moeten vissen. Ook wanneer het aanbod van personeel groot is wil je als bedrijf nog steeds de beste kandidaten werven. En deze zijn per definitie schaars.

Handleiding voor je employer branding
Download hier de handleiding om je employer branding te verbeteren
Werken als specialist in employer branding?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Hoe werk je aan een goede employer brand?

Employer branding recruitment draait niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Hoe pak je dit aan? Ga na waarvoor je wilt staan als organisatie en wat wil je uitdragen. En niet onbelangrijk… toets dit ook onder je huidige werknemers. Zoals gezegd employer branding richt zich niet alleen op nieuw talent maar ook op het huidige talent in jouw organisatie. Op basis van de bedrijfswaarden kun je een recruitmentmissie en een recruitmentvisie omschrijven.

Dit is de basis van wat je als bedrijf wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers. Een onderscheidende boodschap. Profileer je bijvoorbeeld als ambitieuze organisatie met als doel marktleider worden of juist als een organisatie met de beste arbeidsvoorwaarden en een hoog salaris. Afhankelijk van de doelgroep zend je een passende boodschap. Belangrijk is wanneer je hebt gekozen voor een communicatiestrategie deze uit te dragen in al jouw communicatie richting de arbeidsmarkt. Weet je de boodschap? Dan kun je dit via veel verschillende kanalen en middelen kenbaar maken.

Afhankelijk van het budget kun je bepalen welke middelen je inzet met betrekking tot employer branding recruitment. Van grote wervingscampagnes tot een goede werken-bij-site. Het belangrijkste is dat de boodschap eenduidig is en aansluit bij de werkelijkheid om te werken aan sterk werkgeversmerk. Zo niet dan staan jouw werknemers binnen no-time bij jou aan je bureau.

Landingspagina Employer Branding Recruitment